torsdag 1 maj 2014

20 frågor

Hoppas att ni alla hade en fin valborg! Jag spenderar min lediga dag med att få lite inköp gjorda, och med att läsa Styggelsen av Amanda Hellberg som jag blivit rekommenderad. Men så tänkte jag svara på lite frågor också när man har tid och allt. Tycker det är lite rolig omväxling. Gör dem du också!

1. Vilken bok har du haft på hyllan allra längst?
Jag har en hel del böcker kvar som jag fick av mina föräldrar när jag var liten, och många av dem är i sin tur begagnade. Men jag skulle tro att Pippi-böckerna är några av dem som jag haft allra längst.

2. Vad läser du just nu, vad läste du senast och vad ska du läsa härnäst?
Idag började jag på Styggelsen av Amanda Hellberg, och igår läste jag ut I klockornas tid av Maria Gripe som jag ska recensera snart. På tur står förmodligen Glastunneln av Maria Gripe (fick lite dille på henne när jag började läsa om henne), eller kanske Steglitsan av Donna Tartt.

3. Nämn en bok som alla verkar älska men som du hatar.
Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Jag förstår verkligen inte grejen och jag läste aldrig vidare i serien.

4. Vilken bok intalar du dig att du kommer läsa, fast du förmodligen aldrig kommer göra det?
Har en känsla av att jag faktiskt aldrig kommer ta itu med Sagan om ringen.

5. Vilken bok sparar du till "pensionen"?
Jag har ingen bok som jag känner att jag måste spara på, men Walden av Henry David Thoreau känns som en bok jag måste ha tid och energi över till.

6. Sista sidan: läser du den först eller väntar du?
Jag försöker att inte läsa något på sista sidan, men det händer ju att man inte kan låta bli att smygtitta...

7. Författarens tack; är det slöseri med papper eller läser du dem?
Jag läser dem faktiskt, men visst skumläser jag om det bara är en massa namn.

8. Vilken bokkaraktär vill du byta plats med?
Någon bakgrundskaraktär på Hogwarts så att jag bara kan få gå där och uppleva allt utan att för den sakens skull behöva slåss mot Voldemort.

9. Finns det någon bok som påminner dig om något särskilt (en person, en plats eller en viss tid?)
The Fault in Our Stars av John Green läste jag på planet till USA och den påminner mig om den resan väldigt mycket.

10. Finns det någon bok som du fått tag på på ett udda sätt?
Novellen Den nya Isabel har jag en ganska udda historia om. Jag hade lagt upp ett Pärla ur hyllan-inlägg här på bloggen angående en novellsamling. Efter ett tag fick jag ett mejl från en översättare som höll på att översätta just Den nya Isabel, men som inte hade kunnat hitta den gamla översättningen till svenska någonstans - förrän hon googlade och fick fram min novellsamling. Det visade sig att novellen fanns med där, under titeln Äktenskap á la mode. Jag skannade in novellen och mejlade den till översättaren, och när sedan boken kom ut fick jag ett exemplar som tack.

11. Har du någon gång gett en bok till en särskild person av en särskild anledning?
Ja, flera gånger.

12. Vilken bok har varit med dig på flest ställen?
Den gröna milen har varit med på bilsemester i Europa, så den är ganska berest.

13. Någon bok du var tvungen att läsa i skolan och hatade, men som inte är så dålig tio år senare?
Nej, jag gillade när vi för en gångs skull fick läsa skönlitteratur i skolan. Däremot tror jag att jag skulle ha en annan uppfattning om många av de böcker jag fick läsa på litteraturvetenskapen om jag läst dem med mer tid och mindre press.

14. Vilken är den märkligaste sak du hittat i en bok?
Att jobba på bibliotek innebär att man hittar de konstigaste bokmärken - en liten rund virkad duk, till exempel. Men priset tar nog ändå biljetten till en fotbollsmatch i England som jag hittade i en reseguide till London - oanvänd.

15. Splitternytt eller begagnat?
Det spelar inte mig så stor roll - jag köper mycket böcker begagnade, på loppisar och på bibliotek när de gallrar ut. Mest för att man ofta hittar vackrare böcker och böcker som inte är i tryck längre. Men visst köper jag mycket nytt också.

16. Stephen King - litterärt geni eller skräpförfattare?
Älskar att den här frågan dök upp. Jag är ett enormt King-fan. Även om jag till viss del kan förstå varför folk har lätt att kalla honom för skräplitteratur så tycker jag att han är otroligt underskattad i "finlitterära" sammanhang. Som tur är börjar han få viss upprättelse nu.
17. Har du någonsin sett en film som du gillade bättre än boken?
Ja, faktiskt. The Shawshank Redemption (Nyckeln till frihet) är en av mina favoritfilmer; däremot tyckte jag inte alls att novellen var särskilt bra. Sen finns det filmer som lyckas göra boken rättvisa, som A Clockwork OrangeDen tror jag att man har nytta av att se om man ska läsa boken - iallafall hjälpte den mig att förstå boken mer. Den gröna milen och Stand by Me är andra filmer som verkligen lyckats fånga böckernas essens.

18. Å andra sidan - vilken bok skulle aldrig ha visats på vita duken?
Filmatiseringarna av Guldkompassen, Eragon och Bläckhjärta är rena rama hädelserna.

19. Har du någonsin läst en bok som gjort dig hungrig (kokböcker undantagna)?
Harry och hans kompisar äter alltid så detaljerad mat på Hogwarts, det gillar jag, och jag har säkert blivit sugen på något av det någon gång.

20. Finns det någon vars boktips du alltid läser?
Jag är ganska dålig på att komma till skott med böcker jag blir tipsad om, men ofta kommer jag ihåg dem och läser dem långt senare (som På stranden till exempel). Oftast läser jag dem om jag tror att jag skulle gilla dem, baserat på vad jag får veta om handlingen.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa! :) I skolan tyckte jag alltid att vi läste "fel" böcker. Fel för mig för det var alltid böcker som jag inte hade något intresse utav. Och vi skulle alltid ha gemensam läsning, vilket drev mig till vansinne för alla de andra läste ju såååå långsamt :P
    Maten på Hogwarts är tyvärr ofta sånt som jag inte riktigt kan relatera till för den är oftast så inbitet brittisk att jag aldrig ens smakat majoriteten av det som nämns :/

    Och jag gjorde också den här nu precis! :) Tycker sånt här är himla kul så ^^
    http://elinchan.blogspot.se/2014/05/20-questions-about-books.html

    SvaraRadera
  2. Svenska går hur bra som helst :) Skriver mest inläggen på engelska för att folk jag känner som inte är svenskar ska kunna läsa ;)

    "Svåra ord" skulle lärarna förklara långt in i högstadiet. Och majoriteten av de svåra orden var ju aldrig ens svåra :/

    Chokladgrodorna fick jag smaka på The Making of Harry Potter i somras :) Brittisk choklad är inte lika god som svensk tyvärr så grodorna var ingen hit :( Sen gillar jag inte pumpa så tror inte jag hade gillat pumpasaften heller ^^;

    SvaraRadera